Reglement

Praktisch

§1. Je kan tot 12 teamleden inschrijven (ook tijdens het seizoen), en wie nog niet speelde kan je vervangen. Iemand opstellen die je niet inschreef of die dit seizoen al voor een reeksgenoot speelde, leidt tot een 20-0 forfaitnederlaag.

§2. Er mogen 3 teamleden op het terrein, en onbeperkte wissels ernaast. Iedereen in dezelfde shirtkleur en zonder horloges, stappentellers, sieraden of gipsverbanden. Het thuisteam voorziet een indoor bal.

Tijdens de wedstrijd

§3. Voorkom uitsluiting van je team en wees sportief: shoot binnen 20 seconden (al is er geen shotklok), beperk je fouten en geef ze toe, vermijd zware fouten, en blijf sympathiek (ook supporters).

§4. De klok loopt door als het spel stil ligt. Beide teams timen de 4 quarters van 10 minuten. Start bij balbezit van het thuisteam in Q1 & Q3 en het uitteam in Q2 & Q4. Q1 begint ten laatste in minuut 5 van het zaaluur (ook bij onvolledige teams) en Q4 ten laatste in minuut 50. Geen time-outs, wel 5 minuten pauze tussen quarters. Elk quarter eindigt zodra minstens 1 persoon op het terrein het eindsignaal hoorde. Een score telt als je de bal dan reeds loste. Eventuele vrijworpen mag je nog nemen. Een gelijkspel is mogelijk.

§5. Na een balherovering/verdedigende rebound mag je slechts scoren nadat je team de bal met beide voeten buiten de 2-puntlijn in bezit had. Als je vóór dat lukte de bal terug verliest dan mag de tegenstander wel direct scoren.

§6. Score: 1 punt, of 2 met je voeten achter de 2-puntlijn. Wie scoort roept de stand.

§7. Na een eigen score of dead ball (quarterstart, uitbal, held ball, fout, blessure) pas je de bal naar de tegenstander buiten de 2-puntlijn die het spel hervat. Wie wil mag eerst nog wisselen via handcontact op de zijlijn.

§8. Uitbal: als de bal op/over de lijn botst, als je hem raakt met je voet op/over de lijn, of als hij het backboard/plafond raakt.

§9. Held ball: als 2 tegenstanders de bal vasthouden of als hij vastzit op de ring. Balbezit gaat naar het verdedigende team.

§10. Dit zijn fouten:

  • Contact maken door een lichaamsdeel uit te steken of slaan/grijpen/duwen (voorrang op ruimte-regel).
  • Jouw ruimte is waar je 2 voeten stilstaan (je mag er verticaal springen) met je armen kortbij je lichaam of hoog. Wie dan tegen je aanloopt/springt of op je landingsplaats gaat staan maakt een fout. Uitzonderingen:
    • Onontwijkbaar contact doordat je in de weg ging staan (screen) op minder dan 1 stap afstand of buiten iemands zicht → jouw fout.
    • Je verliest je ruimte zodra je een voet horizontaal beweegt. Als dan een balbezittende aanvaller of een gescreende verdediger tegen je aanloopt → jouw fout.
    • Evenwichtig tegen elkaar leunen/springen vanuit de eigen ruimte of naast elkaar lopend → niemands fout.
  • Dubbele dribbel: na een dribbel de bal met 2 handen pakken of op 1 hand laten rusten, en dan terug dribbelen. Of je eigen pass/shot aanraken dat niet eerst bord/ring/iemand raakte.
  • Travel: de bal met 2 handen pakken of op 1 hand laten rusten en dan in stilstand meer dan 1 voet verplaatsen, of in beweging meer dan 2 stappen zetten.
  • Met voet/been de bal raken of liggend met de bal rechtstaan.
  • Goaltending: als verdediger de bal/ring/bord raken als een shot (met slaagkans) daalt of het bord raakte, of als aanvaller een dalend shot boven de ring raken.

§11. Roep direct fout, niet achteraf. Het spel stopt, ook als men een zelfgemaakte fout aangeeft, maar wie de bal al voor de fout oppakte mag z'n shot afmaken. Heb je na overleg ongelijk dan krijgt de tegenstander balbezit (of punten als ze scoorden zonder aanvallende fout). Bij onenigheid bepalen de 2 betrokkenen wie gelijk krijgt via vrijworp-shootout (scores tellen niet mee).

§12. De sanctie is balbezit voor de tegenstander, behalve bij:

  • Shooting fout: tussen bal oppakken, lossen en veilig landen → zonder score = vrijworp(en) volgens de shotwaarde, met score = 1 bonusvrijworp.
  • Onsportieve fout: hinderen wie je voorbij is, springer doen vallen, hard/gevaarlijk contact, geweld → vorige sancties + eerst 1 strafvrijworp én verplichte wissel tot einde quarter.
  • Verdedigende goaltending → shot telt.

Bij een vrijworp krijgen tegenstanders de beste reboundposities. Iedereen staat stil tot de bal gelost is, zoniet: hernemen bij een misser.

Na de wedstrijd

§13. Binnen de 24u voer je via de website de uitslag, opgestelde teamleden, en niet-zichtbare fairplay beoordeling van de tegenstander in. De rangschikking wordt daarna bijgewerkt.

§14. Regelmatig wordt je fairplay gemiddelde bekendgemaakt en krijg je feedback. Probleemteams worden uitgesloten vanaf het volgende seizoen.

Uitstel & Forfait

§15. Bij overmacht (onbeschikbare zaal of noodweer) mail je het bewijs naar je tegenstander én krisverbert@gmail.com die de wedstrijd uitstelt.

§16. Je kan 1 van je 3 uitstelbeurten gebruiken als de uitstel-settings van je tegenstander het toelaten. Bij voorkeur het thuisteam stelt dan een nieuwe datum voor. Niet gespeelde wedstrijden worden op de eerstvolgende dag na afloop van de competitie een forfait: mits 3 redelijke datumvoorstellen win je, zoniet verlies je.

§17. Als uitstel niet kan dan geef je forfait via de website. Is dit minder dan 24u voor de wedstrijd, verwittig dan je tegenstander ook telefonisch.

§18. Bij een 4e forfaitnederlaag worden je uitslagen geschrapt.

Fairplay Sports

Fairplay 3x3 Basketbal Cup is een competitie georganiseerd door Fairplay Sports.

©2025 - Fairplay Sports

“Sportend je vrienden vaker zien”

Privacy